zoet voor jezelf

Zorg je goed voor de moeder van je kind?

Het staart je aan.. daar in de keukenla.. je weet dat het er ligt.. zal ik?
Het was zo’n zware dag vandaag, je bent moe van alle zorgen en heen en weer rennen.
Eén stukje heb je wel verdiend. Toch?

Blijft het dan ook bij dat ene stukje? Als ik voor mijzelf spreek, dan gaat die reep chocolade op. Helemaal. In mijn eentje. Tot de laatste kruimel!
Op dat moment kan je er zo van genieten! Voor jezelf volledig verantwoorden waarom je die reep (of iets anders)  “nodig” hebt.  Maar het bevredigende gevoel waar je naar op zoek was, dat blijft niet hangen wanneer je die laatste kruimel heb opgegeten. Herkenbaar?

Energieke moeder

Ik kan onwijs genieten van een taartje, bonbon, boterham met dikke laag hagelslag, you name it.
Ook weet ik dat ik mij energieker voel als ik dit links laat liggen. En dat kan ik wel gebruiken met twee dochters, die veel liefde geven, maar ook veel energie vragen 😉
Ik ben daarom de challenge van Gezonde Gezinnen aangegaan om suikervrij te eten. O boy wat had ik die eerste dagen zin in zoetigheid! Het was echt afkicken, maar voor een goed doel: de gezondheid van mij en mijn gezin.

De gezondheid van je kind neem je heel serieus. Zeker wanneer die gezondheid niet zo vanzelfsprekend is. Je bent er dagelijks mee bezig. Je wilt het beste voor je kind. Niks is te gek als het de gezondheid en het welzijn van je kind verbetert.

Hoeveel energie stop je in je eigen gezondheid? Ben je daar ook dagelijks mee bezig?
Of verdwijnt het belang daarvan naar de achtergrond wanneer de zorgen toenemen?

Zorg goed voor de moeder van je kind.

Het is juist als je moet zorgen voor een ander zo belangrijk om in de eerste plaats goed voor jezelf te zorgen. Zodat je genoeg energie hebt om de zorg voor de ander en jezelf te kunnen blijven dragen. Ik spreek uit ervaring 😉

Toen onze jongste dochter onze zorg hard nodig had, dacht ik niet aan mijn eigen gezondheid. Het kon mij niks schelen. Als ik maar wist wat onze dochter mankeerde en wist hoe we haar konden helpen. Daar had ik alles voor over. De zorg om mijn gezin stond voorop.

Ik vergat hierin alleen dat mijn gezin veel meer aan mij had als ik mij goed voelde, dan wanneer ik zou instorten.

Op een dag zat ik bij de huisarts met een waslijst aan klachten en besloot ik dat het zo niet langer kon. Vanaf dat moment ben ik, met hulp, goed voor mijzelf gaan zorgen. Ik heb mijn eigen (mentale) gezondheid voorop gezet.  En je raad het al: Ik vond mijzelf een veel leukere moeder, partner, mens.

Genoeg over mij en terug naar jou. Je wilt het beste voor je kind (daar ga ik voor het gemak even van uit). Nu heb ik een tricky question:

Geef je je kind wel echt het beste, als je niet goed genoeg voor zijn moeder zorgt?

Je bent belangrijk genoeg

Het heeft allemaal te maken met jezelf belangrijk genoeg vinden. Met jezelf prioriteit geven. Beseffen dat je het waard bent om tijd en energie te geven aan je eigen gezondheid, voeding, beweging, persoonlijke ontwikkeling. Juist midden in de zorgen om je gezin!

We weten allemaal het riedeltje in het vliegtuig: Eerst je eigen zuurstofmasker, dan pas dat van je kind. Daar vind je dat heel logisch klinken. Doe dit buiten het vliegtuig ook!

Bewust kiezen voor een bepaalde levensstijl of voeding, omdat dit jullie gezondheid ten goede komt is ook jezelf op nr. 1 zetten en is ook zorgen voor je gezin.

Kom er achter wat je werkelijk nodig hebt.

Ik ben geen voedingsdeskundige. Ik doe dus ook geen oproep om nooit meer suiker te eten, nooit meer te snoepen. Dat is volledig aan jou. Ik doe nu wel een oproep om lief te zijn voor jezelf en je bewust te worden waar jij echt behoefte aan hebt.

Grijp jij bijvoorbeeld vaak naar comfort food?

Stel je zelf dan, telkens wanneer je dat wilt doen, de volgende vragen:

  • Hoe voel ik mij nu?
  • Wat zoek ik in dit eten?
  • Wat heb ik nu echt nodig? Is het troost, rust, moment om alles te vergeten, ….?

Schrijf de antwoorden op en kijk of je een patroon kunt ontdekken. Onderzoek op die manier waar je behoefte vandaan komt.

Zoek  bezigheden die aansluiten bij je behoeften. Denk aan mediteren, een dagboek schrijven, zoek rust op met wandelen, bel een goede vriendin, neem een ontspannen bad, laat de boel de boel en kruip vroeg je bed in. De opties zijn oneindig.

Ontdek wat voor jou werkt en geef jezelf datgene waar je werkelijk behoefte aan hebt.

Is het na dit zelfonderzoekje werkelijk dat stukje taart of die reep chocolade? Zorg dan ook dat je er met de volle 100% ( lees zonder schuldgevoel) van geniet!

Stop er mee en ga er voor.

Probeer jij ook wel eens om suikervrij te eten? Probeer je om goed voor jezelf te zorgen? Stop daar mee.  Stoppen? ja stoppen 😉
Zoals Laura van Gezonde Gezinnen zo mooi zei tijdens de challenge: Ga het niet proberen, maar ga het doen! Ik sluit me hier volledig bij aan.

Het gaat om een commitment met jezelf. Ga het doen en zet jezelf op nr. 1!

Ik wil meer inspiratie & tips

Dit blog heb ik oorspronkelijk geschreven als gastblog voor Gezonde Gezinnen.
Als epigenetisch voedingsexpert helpt Laura ( Gezonde Gezinnen) mama’s om voeding op een simpele manier gezond te maken. Worstel je elke dag om een gezonde, snelle en lekkere maaltijd op tafel te toveren? Wil jij ook meer energie en een optimale gezondheid? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem dan een kijkje op  www.gezondegezinnen.nl en laat je, net als ik, inspireren door Laura.